Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


maandag 24 januari 2011

Start

Laten wij deze digitale blijk van zelfgenoegzaamheid maar eens toepasselijk beginnen met wat resultaten van dichterlijk geknutsel in de eigen werkplaats. Dan weet u meteen of het overweging verdient om u hier als zgn. Volger aan te melden, dan wel deze site ijlings en voorgoed de gerechte rug toe te keren. Eerst maar eens wat voorbeelden van waartoe drankgebruik zoal kan leiden:



Een oude lijster, dus een lijsterbes,
Had een zwak voor de jeneverfles.
"Maar", zo sprak zij, "wie met mate drinkt,
Dikwijls ook het mooiste liedje zingt
En niet vervalt tot wulps gezever.
Dáárom lust een lijster best jenever".

Drank maakt soms weemoedig, soms ook overmoedig en een enkele keer werkt een flink offer aan Bacchus ook geestverruimend, zodat ik mij na het ledigen van een fles met inhoud uit Schiedam eens afvroeg:

Het is mij zeker naar de bol gestegen?
Heb zojuist ook een fles Bols gekregen.
Hetgeen taalkundig fout is, moet ik vrezen.
Het zal wel "een fles bollen" moeten wezen.

Dat lijkt me geen onjuiste conclusie. Het meervoud van bol is toch bollen, en niet bols?  Al moet ik toegeven, dat ik liever een excursie maak naar Bols dan naar de bollen, hoe kleurrijk dat laatste ook wezen mag.
Maar neemt het drankgebruik dusdanige proporties aan, dat men de aankoop denkt te kunnen bekostigen met het statiegeld van de lege flessen (zoals de dichter J.C.Bloem deed), dan kan dat leiden tot een grafschrift als het volgende:

Hier rust Harm-Hendrik van den Brink,
Hij sloeg vrouw en kinderen en soms kwink.

Wie van dit soort grafschriften houdt, kan niet alleen bij mij terecht, maar ook op het "Lustige Friedhof" in de Oostenrijkse plaats Kramsach. U komt er bijna langs als u bij Kufstein de grens passeert. Van harte aanbevolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten