Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


maandag 21 november 2011

Bint als bindmiddel

F.Bordewijk
- over tucht en ontucht -
Nu er vergevorderde plannen bestaan om op scholen weer een ijzeren tucht en discipline te gaan invoeren, leraren en onderwijzers knokploegen aan het formeren zijn om agressieve ouders van repliek te dienen en leerlingen alleen nog maar hun gsm en een wapen mee naar school nemen, heb ik Bint van F.Bordewijk maar weer eens uit de kast gehaald. Een roman, waarin een klas monsters door middel van ijzeren tucht wordt getemd. Bordewijk was een meester op het gebied van tucht (architectonisch, karakterologisch en pedagogisch) en ontucht (Rood Paleis).

Voor het onderwijzend personeel is zijn roman Bint nog altijd een goede handleiding voor de strijd tegen het leed, dat leerling heet. En voor de leerlingen zelf staat de roman al decennia lang hoog op de verplichte literatuurlijst, omdat het boek vanwege zijn geringe omvang uitstekend geschikt is voor een acceptabel resultaat bij een minimum aan inspanning.

Ooit waren school en sportveld in educatief en pedagogisch opzicht het verlengstuk van het gezin. Nu zijn het strijdperken geworden in de meest letterlijke zin van het woord. De dichter en leraar Nederlands Driek van Wissen zag het al geruime tijd geleden aankomen:

De nieuwe orde

De leraar waar de jeugd mee placht te dwepen,
Sinds vijfentwintig jaar een slappe zak,
Aan wie het aan gezag geheel ontbrak,
Die zelfs geen fout meer durfde aan te strepen



En die ten hoogste schuchter en benepen,
In spijkerkleding voor de banken sprak,
Trekt eindelijk de touwtjes weer eens strak,
Als ik althans de tijdgeest heb begrepen.



Want tucht wordt weldra ingevoerd als vak,
En van dat vak ken ik de fijne knepen,
Ik heb ze nog: de bullepees, de plak,
De knoet, het Spaanse rietje en de zwepen
En ook heb ik mijn messen reeds geslepen.
Ik zal ze leren straks, het boevenpak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten