Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


maandag 8 augustus 2011

Fietsen

Hoewel ik toch een aantrekkelijke prijs had uitgeloofd voor degene, die op de meest creatieve, originele of humoristische wijze een gedichtje zou voltooien, is de oogst matig en het resultaat kwalitatief onder de maat. Ik had daar beter een paar maanden mee kunnen wachten.

Omdat ik door een telefoontje uit mijn concentratie werd gehaald en de daverende slotregel, die al op het puntje van mijn tong lag, na het telefoongesprek volledig was verdwenen, heb ik anderen met een voetreis naar Rottum proberen te lijmen om dit verder af te maken:


Een boerin uit Surhuisterveen,

Die laatst op de treurbuis verscheen,
Op zoek naar een delicatesse,
Vond een boer in het Zeeuwse Renesse

    a) En liep er schielijk mee heen.
    b) En werd zijn maîtresse.
    c) Doch helaas, hij was vel over been.
    d) Die zich niet liet vangen of flessen.
    e) Maar zonder genoeg interesse.
    f) En daarna voor altijd verdween.

Tot zover deze kleine bloemlezing uit de ontvangen inzendingen. Sommigen maakten er zelfs een heel nieuw gedicht van, maar een tweede Vondel, Kloos of Bloem heb ik onder de inzenders niet kunnen ontdekken.


Niet helemaal vergelijkbaar hiermee is de begrijpelijke gewoonte van het bedrijfsleven om bij speciale gelegenheden een prijsvraag onder het volk uit te schrijven voor de beste slagzin. Daar wordt dan een aardig ogend prijsje tegenaangegooid en het levert altijd hele mooie dingen op, voor pakweg 100 tot 500 Euro. Grolsch maakte zelfs gebruik van een inzending, maar vergat de prijs uit te reiken. Nóg goedkoper. Dan maar Bols in plaats van Grolsch.

Want als je een reclamebureau (copywriter) opdracht geeft, moet je nog maar afwachten, wat er uit de bus komt, terwijl er toch diep voor in de buidel moet worden getast.

Het ongeluk of misverstand kan soms in een klein hoekje zitten. Het is niet altijd en iedereen even duidelijk, wanneer samengestelde woorden wel of niet aan elkaar geschreven moeten worden. Meestal komt de lezer er wel uit.
  Maar soms kan een spatie tussen twee woorden een wereld van verschil uitmaken. Want zegt u nou zelf: Ik zag twee heren fietsen betekent heel wat anders dan: ik zag twee herenfietsen. Maar het kan nog erger. Ik zag twee heren op twee damesfietsen is heel wat onschuldiger dan: Ik zag twee heren op twee dames fietsen.

Niet veel vandaag, maar het was ook slecht weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten