Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


zondag 10 juli 2011

Rekenen

De basisvaardigheden op het gebied van rekenen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) worden je, als het goed is, reeds op jeugdige leeftijd bijgebracht. Pas nu ben ik erachter gekomen, dat er een bepaald verband bestaat tussen soms individuele mensen en soms groepen van mensen enerzijds en één of meer van de genoemde basisvaardigheden anderzijds. Zo raakt de internationale Internetgemeenschap steeds vaardiger in het delen van van alles en nog wat. En ziet men er het nut niet direct van in, dan wordt het de gebruiker wel aangepraat. Zo kan men op Internet onder andere met anderen delen: foto's, documenten, gevoelens, ervaringen, kennis, zijn vrouw en noem maar op. Katholieken zijn daarentegen weer goed in het vermenigvuldigen, terwijl bijvoorbeeld Gerard Reve en Hans Warren uiterst bekwaam waren in één van de twee overgebleven bovengenoemde vaardigheden, zo is mij uit hun biografie, resp. Geheim Dagboek gebleken. Tandartsen zijn weer heel vaardig in het worteltrekken en politici in het machtsverheffen. Al is dat meestal geen verheffende vertoning.
Mocht u ooit nog eens in een muziekquiz terecht komen en men vraagt u wat de wortel is uit een nonet, dan weet u dat trio het enig juiste antwoord is. Ook voor bezigheden op geheel ander terrein wordt regelmatig de wortel uit negen getrokken. Drie maal drie is weliswaar negen, maar dan zing je toch waarachtig je eigen lied niet meer.

Zo vond een trouwe lezeres overigens, dat ik iets te veel noten op mijn zang had, toen ik beweerde, dat als een mannelijke voetballer vergeleken mag worden met een fregat, zijn vrouwelijk collega het meest weg heeft van een platbodem. Dat zou volgens mijn lezeres toch tenminste een Vollenhovense Bol mogen zijn. Quod erat demonstrandum. In dit verband wees zij er mij op, dat de gele kaart, die ook in het vrouwenvoetbal af en toe getrokken wordt, meestal krom en verbogen blijkt te zijn. Soms zitten er h.i. zelfs putten in.
Ik zal er eens op letten.

Jaloezie is een slecht verpakt compliment. Een interessant aforisme. Zou dat zo zijn?
Jaloezie is ook zonwerend. Jaloezie, jaloezag, jaloeziejewel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten