Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


dinsdag 21 juni 2011

Herrgott

Het zal menigeen uwer tot voldoening stemmen, hier te mogen vernemen, dat ik een paar dagen geleden een ware pelgrimstocht heb ondernemen naar de Herrgott. Ik heb de tocht (met enkele honderden anderen) ook volbracht en onderweg werd mij enige malen duidelijk te verstaan gegeven: "Sie waren den Herrgott noch nie näher".



Volop gelegenheid om
 onderweg even bij te tanken

In iets ander perspectief komt mijn "goede daad" misschien helaas te staan, wanneer ik u eerlijkheidshalve er bij vermeld, dat de Herrgott een wijngebied is boven het nederige plaatsje Wintrich aan de Moezel en de Herrgott tevens de naam is van de aldaar geproduceerde wijn. Maar om het "Weingut" te bereiken, werden toch wel degelijk lichamelijke inspanningen van formaat gevraagd, al voerde de voettocht langs een goed begaanbaar "Weinlehrpfad". Onderweg werd om educatieve redenen regelmatig halt gehouden en kon tevens naar behoefte gratis worden bijgetankt. Een goddelijke wijn, die Herrgott en het zal u niet verbazen, dat het gezelschap, voorafgegaan door de plaatselijke fanfare, in opperbeste stemming het punt bereikte, waar men "den Herrgott noch nie näher war". Er werd zelfs een dansje gewaagd. En zegt u nou zelf, wat is er mooier, dan met Herrgott aan Bacchus te offeren?
Dit Weinblütenfest heeft de lokale overheid en gezamenlijke wijnboeren heel wat liters goddelijk vocht en geld gekost, maar wat wil men, als men als 1500 inwoners tellend plaatsje uitsluitend is aangewezen op de wijnbouw en het toerisme. Is er trouwens een betere combinatie denkbaar. En ik? Ik ben nader tot God gekomen. Sterker nog: ben weer in de Herrgott gaan geloven. Proost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten