Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


donderdag 16 juni 2011

Wende(n) en keren

Omdat mijn administratieve vaardigheden uitermate pover zijn en die van mijn dochter boven alle lof verheven, bestiert zij voor een veel groter deel dan mij lief is, een fractie van mijn bezigheden en vooral die van mijn zoon. Meer nog dan zijn zuster is zij zijn secretaresse. En dat is maar goed ook, want anders was er van die jongen weinig terechtgekomen. Nú viert hij tenminste nog enige stilistische triomfen.

Ik dacht even, mij aan haar ijzeren administratieve greep te kunnen ontworstelen, nu ik mij in den vreemde bevind, maar nee hoor. Bovendien: ik mag de landsgrens dan royaal zijn gepasseerd, in den vreemde voel ik mij hier geenszins, met zoveel landgenoten om mij heen.

- Hoi pap, gaat het goed met je?
- Slechte mensen gaat het altijd goed.
- Dat spijt me dan. Ik had liever gehoord, dat het je als goed mens even wat minder ging.
- Spits hoor!
- Je weet toch, dat je eind juni en begin juli een aantal afspraken hebt.
- En jij vergeet toch niet met die Vlaamse gaai op vakantie te gaan hè? Waar gingen jullie ook al weer heen? Zalk?
- Balk.
- Ook heel mooi. Maar Zalk vind ik eigenlijk veel mooierr. Dan kan je je tot het laatste moment nog afvragen: zal-ik of zal-ik niet?
- Ook heel spits! Maar vermaak je je nog een beetje?
- Een beetje ja. Ik zit hier midden in een Wende.
- In een wat?
- Wende
- Ik ben niet blond, maar toch een beetje dom. Leg eens uit.
- Hoe je het ook wendt of keert: Duitsers houden nu eenmaal van Wendes.
- Oh Wende... Zeg dat dan. In welke Wende zit je nu dan?
- In de energie-wende. Complete politieke partijen zijn er door van kleur verschoten. Heel interessant.
- Sinds wanneer interesseer jij je voor politiek?
- Sinds het België zo voor de wind gaat omdat het geen regering meer heeft. En het einde van de Griekse beschaving in zicht is. Ik hoop, dat ik dat nog mee mag maken.
- Doe je best. Goed eten en niet te veel drinken.

Hier zit trouwens weer een taalkundig addertje onder het gras. Het Duitse en ook Nederlandse wenden betekent draaien, (om)keren, wentelen. Mocht u dus als man in de gelukkige omstandigheid verkeren, dat een vrouw zich omdraait om u na te kijken, dan kunt u er gerust van uitgaan, met een wentelteefje te doen te hebben. Ze zijn uiterst zelfzaam en dienen goed geconserveerd te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten