Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


woensdag 9 februari 2011

Geslacht

Pas op gevorderde leeftijd heb ik belangstelling gekregen voor mijn geslacht. Nee, niet op de manier, zoals u dat graag zou denken. Díe interesse laat ik aan anderen over en in mijn geval tevens aan het andere geslacht. De belangstelling, die ik hier bedoel, is van genealogische aard en heeft dus alles te maken met stambomen, kwartierstaten, parentelen e.d. Tenslotte komt er in ieders leven een moment, dat hij interesse in zijn roots gaat tonen. Naast de gynaecoloog hebben ook verschillende genealogen van het snuffelen aan en onderzoeken van geslachten hun beroep gemaakt. Met dit verschil, dat het onderzoek van de genealoog heel wat diepgaander en tevens tijdrovender is dan dat van de gynaecoloog, dat echter weer beter betaalt. Beiden zijn geslachtsdeskundigen, maar het is toch wel zaak, om op cruciale momenten geen onduidelijkheid te laten bestaan over de vraag, tot welke categorie men behoort. Mij is het ooit eens overkomen, dat een ander kennelijk niet meteen in de gaten had, wat voor soort onderzoek ik wilde instellen:


Ïk ben geïnteresseerd in uw geslacht", 
Zo sprak de genealoog vrijmoedig.
"Maar doet u het wel zacht?"
Zo vroeg de vrouw koelbloedig.


Dat is dus goed afgelopen. Maar voor het zelfde geld had ik een draai om m'n oren gekregen. Of erger. Binnenkort mag ik een groepje mensen wat over mijn ervaringen als onderzoeker vertellen. Ik ga er maar van uit, dat dáár wel duidelijk zal zijn, in welke hoedanigheid ik dat doe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten