Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


zondag 13 februari 2011

Open deur

De zondagmorgen breng ik meestal grotendeels in bad door. Uit hygiënische overwegingen, maar ook om redenen van laten we zeggen: doelmatigheid. Want in horizontale houding worden mijn hersenen (voor zover nog aanwezig) het meest geactiveerd. Met een klassiek muziekje op de achtergrond kom ik dan tot vaak heel  creatieve gedachten. Die ik helaas grotendeels al weer vergeten ben, wanneer ik eenmaal in mijn kleren ben gestapt.


"Leg dan een blocnote naast het bad neer", heeft mijn dochter me al eens geadviseerd, maar dat bleek toch niet zo praktisch. En een deurtje in het bad, om zonder riskante klauterpartijen snel even naar mijn bureau te lopen, helpt ook niet echt. Ik heb een bad met een deurtje altijd als een pratical joke beschouwd, een surrealistisch fantasietje van een Italiaanse ontwerper o.i.d., maar ze schijnen echt te bestaan. Kijk maar. Leuk om te zien, al houd ik zelf in bad meestal mijn badjas niet aan.
En terwijl ik net zit te bedenken, dat volgens de ex van mijn dochter een bad met een deurtje haast wel een uitvinding van een vrouw moet zijn, belt Gerda.
- Ik zat net aan je te denken.
- Da's altijd goed om te horen.
- Of eigenlijk aan je ex...
- Oh, doe dát maar liever niet. Waarom moet jíj in hemelsnaam aan mijn ex denken?
- Ach, ik zat wat na te denken over een bad met een deurtje....
- Ja, dat lijkt me inderdaad heel handig voor jou.
- Zie je wel, dan had je ex toch wel een beetje gelijk..
- Hoezo? Ik kan het even niet volgen.
- Nou, dat de denkwijze van de vrouw wel eens op gespannen voet wil staan met de logica.
- Je bedoelt: dat een vrouw niet logisch kan denken? Ik snap alleen niet wat dat ermee te maken heeft.
- Ik zal proberen, het uit te leggen. Stel je voor: het is zondagmorgen en terwijl je vader zijn ontbijt klaar maakt en zijn eitje nuttigt, laat hij onderwijl het bad vol lopen. Na een kwartier is hij klaar met eten en is het bad meestal ook voldoende vol. Je vader loopt naar de badkamer, denkt: makkelijk, zo'n deurtje, hoef ik niet over die hoge rand te stappen, met alle risico's van dien, doet het deurtje open en...
- Precies..... nee, wacht eens even..... maar kun je niet beter een douche nemen? Zit je ook niet in je eigen vuil...
- Stop maar Ger, ik hoor het al. Ander onderwerp. Wat vind je hier van:


Mevrouw De Haan, een contradictio in terminis,
Weet als geen ander mens wat werven is,
En al doet zij dat meestal ten eigen bate,
Geen mens heeft dat tot nu toe in de gaten.


- Een leuk rijmpje pap, maar waar slaat het op?
- Eigenlijk nergens op. Het schoot me zo spontaan te binnen. Vanmorgen, in bad. Dat zou onder de douche vast niet gebeurd zijn.
- Ga dan in het vervolg maar onder de douche....
- Niet mooi?
- Zoals je zelf ook al zei: het slaat nergens op. Als je een gedicht schrijft wil je toch bepaalde gevoelens kenbaar maken of een boodschap uitdragen. Maar dit is helemaal niks. Het rijmt, maar daar is ook alles mee gezegd.
- Misschien gaan de mensen zich wel afvragen: wat zou hij daar toch mee bedoelen?
- Nee pap, de mensen zullen zich afvragen, of je niet wat interessanters te vertellen hebt. Trouwens, die eerste regel snap ik al niet. Hoezo: contradictio in terminis?
- Nou Ger, ga daar dan maar eens over nadenken.
- Ik zou het maar gauw van je weblog halen, als ik jou was. Al die ijdeltuiterij.... Dan ziet mijn weblog er heel wat... eh .... klantvriendelijker uit. En nou wil je natuurlijk weten, waar je die kunt vinden? Dat zoek je zelf maar mooi uit. Ben benieuwd hoe lang je erover doet.


Wat zei Goucho ook al weer? "Women should be obscene and not heard".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten