Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


donderdag 24 februari 2011

Ontwapenend

Nog niet zo lang geleden moest Angela Merkel erkennen, dat de culturele integratie was mislukt. Geert Wilders lag er niet van wakker en ik evenmin, want je ziet het dagelijks om je heen verkeerd gaan. Op bilateraal niveau lukt de integratie al niet eens, laat staan in groter verband. Ik ben er zelf een keer getuige van geweest:


Toen zij op een Afghaan afging,
Of haar leven ervan af hing,
Wist zij, dat tussen twee culturen,
Een huwelijk nooit lang kon duren.


Wilde zij niet afgaan als een gieter,
Dan maar liever geen gesodemieter.
Dus heeft ze Hassan laten staan,
En is er met Jan-Kees vandoor gegaan.


Moraal van bovenstaande regels:
Trouw primair steeds om de pegels.
Want is men van verschillend bloed,
Blijkt steeds, dat liefde niet voldoet.


Waarmee ik u natuurlijk niets nieuws vertel. Op Amor's glibberige paden moet je je nu eenmaal voorzichtig voortbewegen en je met de juiste middelen voor ongemakken behoeden. Goed, je loopt behalve tegen een mooie vrouw ook wel eens tegen een teleurstelling op, zoals mij op jeugdige leeftijd eens is overkomen en als "In nevelen gehuld" bewaard is gebleven:


De dag vangt aan in tinten grijs,
Een wereld met maar twee dimensies,
Doch langzaam geeft de mist contouren prijs:
Ik zie objecten met hun referenties.


Maar van háár ontbreken alle sporen.
Nog niet het vaagste silhouet,
Ik beschouw haar als verloren,
En ga ontmoedigd weer naar bed.


Mijn dochter - u inmiddels wel bekend - liet zich wat sneller en gemakkelijker inpalmen. Maar is inmiddels al weer een jaar "prettig gescheiden". Gisteravond vertrouwde ze me toe: "Ik mis mijn ex nog steeds, maar ik begin wel beter te richten..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten