Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


woensdag 16 maart 2011

Boeken

Willem Elsschot
Al weer een biografie van Willem Elsschot, nu door Vic van de Reijt, die zich overigens al eerder intensief bezig hield met Elsschot en o.a. diens Brieven uitgaf: bijna 1300 stuks, waar nodig uitvoerig toegelicht. De briefvorm was Alfons de Ridder overigens op het lijf geschreven, evenals Gustav Flaubert, die volgens menigeen en mij mooiere brieven schreef dan romans. Maar Elsschot is voor mij vooral onsterfelijk geworden door dat ene gedicht, Het huwelijk, en dan in het bijzonder de woorden: "want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren", woorden, die her en der worden gebruikt, door Jan en alleman, te pas en te onpas, bij nacht en ontij, te hooi en te gras, bij weer en wind, in voor- en tegenspoed, te land, ter zee en in de lucht, kortom: waar en wanneer niet?
Vic van de Reijt is behalve een Elsschot-kenner ook een liefhebber van het light verse en van secundaire literatuur, deugden, die zich goed laten combineren met Elsschot, die in de ogen van zijn kinderen zélf eerder een ondeugd was. Wat mij betreft mag u dus best een bijdrage leveren aan het banksaldo van Van de Reijt, is het niet voor zijn biografie of brieven van Elsschot, dan voor zijn  Ik wou dat ik twee hondjes was, een uiterst amusante bloemlezing van Nederlandse nonsens- en plezierdichters. Er is tenslotte al genoeg ellende in de wereld. En het is bovendien Boekenweek.


Heeft u dat nou ook? Als ik naar de foto van  Kader Abdolah op de achterzijde van het boekenweekgeschenk kijk, denk ik steeds, een vermomde Kees van Kooten te zien. Wat wél meteen een gretige lezer van me maakt.
Maar de (eigen) theatershow "De vrouwen van Kader Abdolah", waarmee in Carré de Boeken(anderhalve)week wordt afgesloten, doet mij het ergste vrezen. Een programma rond de vrouwen, die Abdolah hebben geïnspireerd in sociaal, politiek, cultureel of ander opzicht. Ik ben vooral in dat andere opzicht geïnteresseerd, want hoe je je door Yvon Jaspers ("Boer zoekt vrouw") kunt laten inspireren, is me niet helemaal duidelijk, vergt althans te veel van mijn voorstellingsvermogen.


Maar misschien steek je er toch wat van op, zoals ik ook van een anti-rook-cursus veel heb opgestoken. Trouwens, nu de pensioenfondsen zo in de problemen zitten, schijnt men het roken weer te willen bevorderen om ook langs die weg het aantal pensioengerechtigden terug te dringen. Een hele legitieme reden om te stoppen met stoppen met roken. Ik ben zelf al jaren geleden gestopt met roken en wel op het moment, dat ik dacht een pijp in mijn mond te hebben, terwijl het een sigaar bleek te zijn. Dat gat in mijn hand ben ik nooit meer kwijtgeraakt. En die pijp heb ik aan Maarten (Ducrot) gegeven. Die zal straks nog een zware roken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten