Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


dinsdag 29 maart 2011

Vliegen

Hoewel ik geen vliegangst heb en me zelfs wel eens vluchtig met vliegende vliegen heb beziggehouden, zou ik dit toch nooit verzonnen kunnen hebben:
Als achter vliegen vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna.
Voor zover u er niet uit mocht komen: de werkwoorden staan direct voor en achter de komma. Tja, je moet er maar op komen (en niets te doen hebben). Zelf heb ik me ook wel eens met deze insecten beziggehouden, maar ben niet verder gekomen dan dit:


Twee vliegen streken laatst te Zwammerdam,
Behoedzaam neder op een vliegenzwam,
Om daar - naar eerst veel later is gebleken,
De toekomst van het vlieg-zijn te bespreken.
Al mopperde de één al gauw: "Hè gatverdamme, 
Moeten wij nu echt weer over vliegen zwammen?
Het zou mij heel wat meer gerieven,
Als wij straks weer over zwammen vliegen".


Ja ja, in Zwammerdam gebéurt tenminste nog eens wat. In Brugge trouwens ook, want daar heeft laatst iemand zich van kant gemaakt.


Mocht u er aardigheid in hebben om mensen tijdens bruiloften en partijen of saaie seminars zinnen te laten uitspreken, waar je je tong over breekt, dan zijn daar speciale websites voor. Naarmate er meer drank is in de man (of vrouw), kunnen de zinnen korter zijn om er toch plezier aan de ene kant en problemen aan de andere kant mee te hebben. Dan wordt zelfs een zinnetje als "Een pet met een platte klep is een platte kleppet" al een hele opgave.


Misschien vindt u deze dialoog in de winkel van een horlogemaker ook wel leuk:
- Morgen!
- Morgen!
- Horloge klaar?
- Morgen!
- Morgen?
- Morgen!
- Morgen!
- Morgen!


De meeste van dit soort taalspitsvondigheden komen nogal gekunsteld over, maar bovenstaande dialoog heeft een aardig hoog realiteitsgehalte.


Vanmorgen las ik ergens, dat hele verhalen al jaren- en wellicht eeuwenlang van mond op mond waren gegaan. Ik moet er niet aan denken. En ook heel wat reclame gaat nog altijd van mond op mond. Tegenwoordig niet meer zo erg, want de medische wetenschap weet er wel raad mee. Al hoop ik niet, dat als ik werkelijk eens acuut in levensgevaar ben, de beademing van mond tot mond geschiedt.
Dat er tegenwoordig ook nogal wat mensen met emiraat gaan, is met de gebeurtenissen in het Midden Oosten niet zo verwonderlijk. Wie zou er vandaag de dag géén emir willen zijn? En bevalt het niet, dat kan je als emir altijd nog met emeritaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten