Deze weblog beoogt niet meer (en ook niet minder) dan een proeftuintje te zijn, waarin wordt geëxperimenteerd en gejongleerd met taal, zowel in proza als in poëzie. Neemt u de inhoud niet altijd even serieus: Wahrheit und Dichtung kunnen mijlenver uiteen liggen, maar soms ook verrassend dicht bij elkaar.

En schroomt u vooral niet om te reageren: rebekking@gmail.com


zaterdag 19 maart 2011

Propaganda

- Hoi pap, zou het nou eindelijk eens voorjaar worden? Gisteren lag ik nog onder een deken....
- En morgen weer onder een andere kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder...
- Nou zeg, je hebt geen hoge dunk van je dochter, hoor. Zie je me daar echt voor aan?
- Het past wel in het tijdsbeeld. En een stichtelijk woord tussen de bedrijven door zou je best goed doen.
- Hoe je dat zegt.... tussen de bedrijven door ..... en je bedoelt natuurlijk: tussen het bedrijven door...
- Inderdaad. Een kwestie van een lidwoord dus.
- Ik hoor het al. Laten we het maar gauw over wat anders hebben. Is het nog wat geworden met die klacht?
- Tuurlijk niet. Bedrijven, organisaties en overheid trekken zich niets van klachten aan. Het indienen van een klacht heeft pas zin, als de inhoud iemand persoonlijk raakt, als er zogezegd iemand van wakker ligt. Of zou kúnnen liggen.
- Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. En de Nationale Ombudsman heeft dat kort geleden ook nog eens duidelijk gezegd. Hoe heet die man ook al weer? Heeft iets met C & A te maken...
- Brenninkmeijer...
- Oh ja. Zou dat familie zijn? 
- Vast wel. Hij zit in ieder geval keurig in het pak.
- En wat in het pak zit, verzuurt niet.
- In het vat.. Heb je het boekenweekgeschenk al?
- Ja, maar nog niet gelezen.
- Wat heb je gekocht?
- Een campinggids.
- En kreeg je daar het boekenweekgeschenk bij? Dat zou toch verboden moeten worden...
- Waarom? Een boek is een boek...
- Ja, zo lust ik er nog wel eentje.
- Ik ook. Wat neem jij?
- Het gaat erom, dat het lezen van literatuur bevorderd wordt...
- Oh ja?  Dat staat anders nergens, hoor. Maar nu we het toch over de CPNB hebben... Die club heet "Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek". Moet dat niet zijn voor het Nederlandse boek? Je maakt toch propaganda voor iets en niet van iets. Dacht ik.
- Interessante vraag.
- Ach pa, zo af en toe zeg ik ook nog wel eens iets verstandigs. Toch?
- Zeker. Misschien bedoelen ze wel, dat die collectieve propaganda niet voor het Nederlandse boek wordt gemaakt, maar juist door het Nederlandse boek, al zou ik niet weten, wat daar dan onder moet worden verstaan. Beetje academische vraag, maar toch wel interessant. Ik ga er over nadenken.
- Nou, kijk eens aan. Heb ik toch nog iets nuttigs bereikt met m´n telefoontje.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten